Wednesday 19 June 2013

keguguran kali pertama.....

Sedih...terkilan...sakit....semua aku rasai dalam sekelip mata sahaja selepas aku disahkan keguguran....hanya Allah saja yang mengetahui perasaan masa tue...terlalu berat ujian yang Kau berikan pada ku dan suami ku....tapi aku tahu....ada lgi hamba allah yang menerima ujian lebih berat dr aku....satu ja yang membuatkn aku kuat iaitu...ujian Allah beri pada umatNya setimpal dengan kemampuan umatNya....Allah tidak akan menguji hambaNya jika hambaNya tidak mampu menempuh ujian tersebut.... Tanggal 16 April semuanya hancur berkecai....penantian selama 1 tahun 3 bulan pergi meninggalkan kami bersama doa....aku faham perasaan suami ku masa tue..dia benar2 kecewa...tp dia sembunyikan semua perasaan tersebut supaya aku tidak terlalu tertekan dan kecewa yang teramat sangat....Aku tidak tahu punca sebenar mengapa kandungan aku boleh gugur....mungkin punca utama rahimku tidak kuat....kedua mgkin badan aku terlalu letih cz bulan sebelum keguguran aku mmg sibuk dengan kelas mlm dan kerja pada hari minggu...
Semuanya bermula sehari selepas aku pulang dr terengganu lawatan tapak untuk family day jabatan aku tahun nie....Hari khamis ke terengganu...hari jumaat selepas solat jumaat aku mgalami bleeding tp xda la teruk...terus refer klinik yang dekat dengan umah aku....sabtu pg aku mengalami bleeding semula tp sikit sja...bila mlm aku rasa x sedap hati...masuk toilet tgk aku dah start bleeding smula...kuar ketulan darah beku agak besar...terdapat juga ketulan berwarna pink seperti isi daging...aku terus ke klinik al-razi..masa tue jam 22:30 mlm....dalam hati berdebar....perasaan takut menguasai diri....doktor refer aku ke hospital besar HTAA....doktor bri aku pilihan sama ada nk admit ward or nk balik umah...aku pilih balik umah...doktor pesan jika rasa badan panas dan pening2 serta kuar darah yang banyak dtg semula ke HTAA unit kecemasan....Ahad petang jam 16:15 ptg pinggang aku dah start sakit....mak ckp tue la tanda sakit org nk bersalin.....masa tue fikiran aku hanya pada janin......azan magrib di surau berkumandang aku di rumah terus keluar menuju ke HTAA...masa tue sakitnya hanya Allah sja yang tahu...rasa mcm pinggang nk putus pn ada....masa nie aku terasa besarnya pengorbanan mak mengandung dan menahan kesakitan semasa melahirkan aku..aku SAYANG MAK...besar jasa dan pengorbanan mak..di HTAA jam 21:45 mlm doktor sahkan aku keguguran....doktor telah mengeluarkan semua isi janin aku yang ada di dalam rahim....menitis air mata bila semua dah selesai dikelurkan... apa pn alhamdulillah la sb doktor x lakukan D&C....kalu x lagi teruk kena jaga....aku ditahan di hospital selama dua hari....mak dan ayah serta umi dan papa mertua ku dtg dr kampung...terharu aku....
Aku berpantang di rumah bawah jagaan suamiku selama dua minggu seterusnya aku berpantang di kampungku kebetulan mgu ttersebut mgundi PRU13...
Sekarang aku dah rasai pengalaman mengandung...walaupn x smpai 3 bulan aku mgandung tp aku dpt rasakan betapa besar sebenrnya pengorbanan seorang ibu yang mengandung selama 9 bulan 10 hari dan melahirkan anak....aku dpt rasakan mcm mna sakit ketika hendak bersalin....bayangkan janinku yg hnya 5 mgu sja pn aku terasa sakit masa nk kelurkan dr rahim ini kan pulak bayi yang berada 9 bulan 10 hari di dalam kandungan nk keluar....mmg skit yang teramat la....berlipat2 kali ganda sakit drpd kesakitan kau alami semasa keguguran....
Doaku semoga aku dikurniakan semula rezeki cahaya mata....jika aku dikurniakan rezeki cahaya mata, mmg aku berjanji pada diri untuk menjaganya sebaik yang mungkin....sekarang hanya aku mampu berdoa dan bertawakal disamping berusaha untuk dikurniakan zuriat semula....
Ya Allah kurniakan kepadaku zuriat yang soleh dan solehah...zuriat yang dpat menjadi menyeri rumahtangga aku dan suami...serta zuriat yang dapat menjadi anak yang baik cemerlang, gemilang dan terbilang di dunia dan di akhirat...zuriat yang menghormati org tua dan keluarga....amin ya rab.....

No comments:

Post a Comment